Ture ud af huset
Vi går mange ture med børnene. Hver uge er vi ude, der er dejlig skov i området, her er der flere gode steder hvor vi kommer omkring. Der er en stor interesse i vores natur omkring os, her ser vi skoven i alle årets sæsoner, svanerne på søen og i ny og næ et egern som springer rundt i træerne. Ser vi affald liggende samler vi det op, det er med til at give en følelse af medansvar for vores natur og vi skal passe på den.
Vi går ture i alt slags vejr og vi sørger for at børnene er klædt godt på, det er godt for børnene at vide at alt vejr er ude vejr og nye muligheder og lege opstår når det er koldt, sneer, regner, blæser, solskin og varmt.
Når vi går ture øver vi også at færdes i trafikken, de går hånd i hånd og skal hjælpe hinanden. De børn der går forrest sørger for at stoppe når veje skal krydses og ser sig til siden. At befærde sig i trafikken skal tages alvorligt og det er vi med til at lære dem.
Onkel/tante ordning
I Dr. Louises børnehave har vi en ordning vi kalder onkel/tante ordning. Formålet med denne ordning er at hjælpe nye børn ind på stuerne, hvor de får tildelt et barn som kender reglerne og rutinerne i børnehaven. De nye børn får hurtigt en som de kan være tryg ved og det hjælper de nye med hurtigere at komme ind i gruppen. De store onkler og tanter får en masse læring og ordningen giver dem et formål og ansvar som de kan vokse af. Det skaber støre sammenhørighed på stuerne og en rigtig god udvikling, god start og glade børn.
Aktiviteter
Fri leg og legens betydning
I Dr Louise har vi fordybelsestid, hver dag mellem 10 og 11.30. I dette tidsrum er personalet i gang med alt muligt forskelligt. Det kan være kreative udfoldelser, tegne, male, klippe og klistrer. Det kan være en tur i kælderen hvor de får lov til at udfolde sig motorisk i leg, dans, eller hoppen i puder. Det kan være sang, spil på instrumenter o meget mere. Der er meget at komme i gang med og masser af inspiration at hente.
Aktiviteten kan også være leg, hvor den voksne er med i legen med børnene. Vi tror på at leg skal læres og det er den voksnes opgave at guide og være rollemodel i legen. Her opstår utrolig meget læring i sociale spilleregler, hvordan er man en god ven? Hvordan deles man om legesagerne? Hvordan spørger man om at være med i en leg? Hvordan invitere man andre i leg?
Vi giver derfor også meget plads til den frie leg, for børnene skal så ud og prøve at bruge dem selv, selv forhandle, selv byde ind med ideer og se deres præg på legen og dens udvikling.
Legen kan opdeles i 3 kategorier:
Disse 3 former for leg er med i vores bevidsthed når vi ser børn i leg.
1. Leg og læring: Vi sørger for at aktiviteter, hvor formålet er en læring bliver leget ind, enten med spil, fortællinger, lege. Dette er typisk i form af vores samling, eller aktiviteter vi har i vores fordybelsestid.
2. Udviklende leg: Vi sørger for at børnene får leget på tværs af køn og alder, lærer at inkludere hinanden og øver at dele og vi derved guider dem i legen og leger med dem i grupper. Med dette fokus er legen åben og kan blive afbrudt for at give plads til dem der vil være med og bruges til social læring og accept af forskellighed.
3. Dannelses leg: Sørger vi for at børnene kan få lov til at lege uafbrudt, med så få forstyrrelser som muligt udefra. Det betyder leg uden den voksne, hvor børn selv er helt i kontrol med legen og hvor der er plads til uenighed og konfliktløsning på børnenes egne præmisser. Det er også her den helt fantastiske leg kommer på banen, hvor barnet opnår et flow i samspillet med de andre og kan lege uforstyrret i flere timer.