Ture ud af huset
Vi går mange ture med børnene. Hver uge er vi ude, der er dejlig skov i området, her er der flere gode steder hvor vi kommer omkring. Der er en stor interesse i vores natur omkring os, her ser vi skoven i alle årets sæsoner, svanerne på søen og i ny og næ et egern som springer rundt i træerne. Ser vi affald liggende samler vi det op, det er med til at give en følelse af medansvar for vores natur og vi skal passe på den.
Vi går ture i alt slags vejr og vi sørger for at børnene er klædt godt på, det er godt for børnene at vide at alt vejr er ude vejr og nye muligheder og lege opstår når det er koldt, sneer, regner, blæser, solskin og varmt.
Når vi går ture øver vi også at færdes i trafikken, de går hånd i hånd og skal hjælpe hinanden. De børn der går forrest sørger for at stoppe når veje skal krydses og ser sig til siden. At befærde sig i trafikken skal tages alvorligt og det er vi med til at lære dem.
Onkel/tante ordning
I Dr. Louises børnehave har vi en ordning vi kalder onkel/tante ordning. Formålet med denne ordning er at hjælpe nye børn ind på stuerne, hvor de får tildelt et barn som kender reglerne og rutinerne i børnehaven. De nye børn får hurtigt en som de kan være tryg ved og det hjælper de nye med hurtigere at komme ind i gruppen. De store onkler og tanter får en masse læring og ordningen giver dem et formål og ansvar som de kan vokse af. Det skaber støre sammenhørighed på stuerne og en rigtig god udvikling, god start og glade børn.
Aktiviteter
Fri leg og legens betydning
I Dr Louise har vi fordybelsestid, hver dag mellem 10 og 11.30. I dette tidsrum er personalet i gang med alt muligt forskelligt. Det kan være kreative udfoldelser, tegne, male, klippe og klistrer. Det kan være en tur i kælderen hvor de får lov til at udfolde sig motorisk i leg, dans, eller hoppen i puder. Det kan være sang, spil på instrumenter o meget mere. Der er meget at komme i gang med og masser af inspiration at hente.
Aktiviteten kan også være leg, hvor den voksne er med i legen med børnene. Vi tror på at leg skal læres og det er den voksnes opgave at guide og være rollemodel i legen. Her opstår utrolig meget læring i sociale spilleregler, hvordan er man en god ven? Hvordan deles man om legesagerne? Hvordan spørger man om at være med i en leg? Hvordan invitere man andre i leg?
Vi giver derfor også meget plads til den frie leg, for børnene skal så ud og prøve at bruge dem selv, selv forhandle, selv byde ind med ideer og se deres præg på legen og dens udvikling.